“Weet je nog die netwerkborrels waar je me altijd mee naartoe sleepte? Die vond ik ver-schrik-ke-lijk. Ik stond met een mond vol tanden. Ik ben echt niet goed met woorden.” Martin keek me met een lichte wanhoop in zijn ogen aan, terwijl hij zijn eigen onzekerheden open en bloot op tafel gooide. Martin is een geweldige en vooral integere fotograaf met wie ik onlangs een hapje ging eten. Klaarblijkelijk beseft hij zelf na al die jaren nog niet hoe goed hij is. Laat staan dat hij een ander ervan kan overtuigen.

Martin is allesbehalve alleen hierin. Ondernemers voelen zich vaak genoeg wiebelig als het gaat om netwerken of andere manieren van zichzelf presenteren. Dat is namelijk iets voor snelle, extraverte dudes uit de sales, niet voor mogelijk introverte mensen die eigenlijk gewoon met hun vak willen bezig zijn. Het probleem is vaak niet alleen dat je de woorden niet vindt, maar vooral dat je stiekem nog over jezelf twijfelt.

Twijfel over je eigen kundigheid?

Hoor jij die stem ook weleens? Die bibberige stem die vraagt: Ben ik wel goed genoeg? Moet ik niet eerst nog veel meer leren en ervaren voordat ik mezelf zo kan positioneren? Wie ben ik überhaupt om te beweren dat ik een pro ben?

Ondertussen zie je al die andere ondernemende professionals die zichzelf volop met natuurlijke flair laten zien. Het lijkt hen allemaal zo makkelijk af te gaan, dat netwerken, klanten werven, een goede prijs vragen. Wat hebben ze interessante dingen te melden in hun blog en op social media. Damn…

En jij?

Je voelt je klein. Gek genoeg zie je het werk van al die professionals uit je eigen branche en weet je dondersgoed dat jij net zo goed bent – of misschien wel beter. Dus wat is het probleem nou?

Waar ligt jouw onderscheidend vermogen?

Vaak hebben ondernemers niet in de gaten waar ze in uitblinken. Hoe goed ze zijn in wat ze doen. Ze nemen hun eigen onderscheidend vermogen aan als vanzelfsprekend, laat staan dat ze zichzelf met deze uitblinkers positioneren. “Ach, dat is toch normaal?” hoor ik mijn klanten vaak zeggen als ik hen erop wijs. Maar dat is het dus niet. De dingen die jij met zoveel overtuiging voor je klanten doet, zijn de dingen die klanten aan jou verbinden. Vaak gaat dat helemaal niet alleen om jouw product, maar ook om wie jij bent als mens, waar je voor staat en de visie die jij hebt op je vak. Ben je je daar bewust van?

Ik besloot Martin een vraag te stellen.

“Maar Martin, waarom werkt jouw beste klant altijd zo graag met jou?”
Zijn ogen schoten heen en weer, zoekend naar een antwoord.
“Nou euhm… mijn loyaliteit,” flapte hij er ineens uit.
“En wat is nou zo kenmerkend aan jouw fotografie? Wat doe jij anders?”
“Ik doe heel andere dingen met licht, zodat je er nog meer en frisser uit knalt op de foto. Ja, en ik hoor trouwens ook van dames dat ze alleen nog maar met mij willen shooten, omdat ze zich op hun gemak voelen.”
“Dat klopt, Martin. Jij laat mensen veilig voelen op een superkwetsbaar moment: voor de camera.”
Ik keek naar hem, terwijl hij verrast opkeek door mijn antwoord. Hij had het zelf niet in de gaten, maar de eigenschappen die hij als vanzelfsprekend zag in zijn rol als professional, waren precies de eigenschappen die hem trouwe klanten brachten. Hij communiceerde het alleen nog niet als zodanig.
We hebben daarna nog even doorgegraven en ik zag Martin met elk nieuw antwoord groeien van zelfvertrouwen.

Bewust reflecteren – en opschrijven!

Martin had nooit eerder bewust de tijd genomen om te reflecteren op zijn eigen toegevoegde waarde als fotograaf, ondanks dat die punten allemaal aanwezig waren. Hij had er simpelweg nooit concreet over nagedacht. Geen wonder dat hij tijdens het netwerken met een mond vol tanden stond.

Reflecteren op je werk, op wie jij bent als bent en wat jij ter tafel brengt, geeft je inzicht in je onderscheidend vermogen. Die inzichten helpen je om je in een persoonlijk gesprek sterker te positioneren – ook al voel je van binnen de zenuwen door je lijf gieren.

Maar hoe veranker je die inzichten en maak je ze écht werkbaar?

Door ze simpelweg op te schrijven. Het opschrijven van woorden maakt de woorden ‘echt’. Tastbaar. De handeling van schrijven verankert het woord én maakt het woord zichtbaar voor het oog. Zo kun je de woorden nóg beter in je geheugen opnemen OF onderzoeken of er een nog beter woord is dat bij je past.

 

A word after a word after a word is power.” – Margaret Atwood, Canadees schrijfster

 

Hoe kun je woorden dus gebruiken om je onzekerheid tijdens een gesprek om zeep te helpen?

  1. Neem pen en papier en stel jezelf de volgende vragen: ‘Waarom werken klanten graag met mij?’ ‘Wat is er heel bijzonder aan mijn product of dienst of de manier waarop ik dit lever?’ ‘Wat kan ik over mijn product of dienst zeggen dat geen enkele concurrent kan?’ ‘Hoe zie ik de wereld van X (je vakgebied)?’ ‘Wat maakt mij ‘mij’?’ Vraag eventueel je klanten om input.
  2. Schrijf de antwoorden op.
  3. Laat het resultaat op je inwerken. Pen neer, alleen maar kijken en voelen. Welke woorden ben je heel erg blij mee? Welke woorden passen nog niet helemaal?
  4. Ga desnoods naar net om andere woorden te vinden die te maken hebben met het woord dat je hebt gekozen.
  5. Of zet het woord in het midden van een leeg vel papier en schrijf er allemaal woorden omheen die in je opkomen die ermee te maken hebben. Niet te veel nadenken, gewoon opschrijven. Je gaat dus associëren.
  6. Maak nu volle zinnen waarin jouw onderscheidende woorden verwerkt zitten. Begin bijvoorbeeld met: “Mijn kracht zit in het feit dat ik…” of “Ik ben ervan overtuigd dat…”.
  7. Lees deze woorden regelmatig, zodat ze dieper en dieper verankeren. Oefen in elk gesprek waarin jouw werk ter sprake komt. De zenuwen worden gaandeweg minder…

De volgende keer dat jij op een netwerkevenement staat, heb jij heel sterke antwoorden in je hoofd, omdat je je hebt voorbereid. Nee, je hoeft ze niet op te dreunen en je kunt gaandeweg gerust afwijken, omdat je ‘in flow’ komt. Een gesprek hoort immers natuurlijk te verlopen. Voel je je evengoed nog niet helemaal zeker? Dat geeft niets. Het uitspreken van die woorden heeft al een enorme kracht die je sterker maakt. Het zal gaandeweg steeds makkelijker gaan. Geef jezelf de tijd om erin te groeien.

 

Succes!

Liefs,

Michelle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu