“Oké, hier heb je het doek, potlood en een gum. Ga maar tekenen.” Amper drie minuten geleden waren mijn man en ik de compound in Ubud (Bali) binnengestapt om te vragen of we een batikcursus konden doen. Een introductie van de dag? Uitleg over het batikproces? Voorbeelden ter inspiratie? Welnee. Genadeloos werden we aan tafel gezet. Ga het maar doen. Ik staarde naar de witte stof die zacht over de houten latjes was gespannen. Hoe lang zou ik de tijd krijgen? Wat als ik niets kon verzinnen? Stilletjes mopperend keek ik van mijn potlood naar het lege doek en weer terug. Ik sloot mijn ogen voor een kort moment. Vijf, vier drie, twee, een. Mijn potlood gleed in een vloeiende, golvende beweging van boven naar beneden. Daarna weet ik niet meer zo goed wat er in mijn hoofd rondging. Niets eigenlijk. Ik heb alleen maar gelachen, getekend, met bijenwas geklooid, geschilderd en genoten. 

Shit man, ik was het helemaal vergeten, die creatieve kant. En ik was al helemaal vergeten dat creëren mijn hoofd stil maakt. Dat stille hoofd is juist zo belangrijk in mijn vak. Laat me kort uitleggen wat ik hiermee bedoel. Ik houd me bezig met woorden en taal. Woorden maken van jouw business een merk als je ze slim inzet – in je online positionering en salesgesprekken bijvoorbeeld. Een proces dat vaak veel ‘hoofdwerk’ vergt. Maar… ik geloof dat woorden vooral kracht hebben als ze vanuit je hart komen. Dan moet dat hoofd stil zijn. Mijn hoofd dus ook.

Dus dat brein uitschakelen? Dat is een MUST! Maar hoe dan? Laten we dat eens nader onderzoeken.

Denken vs. voelen

We vinden ons hoofd heel belangrijk in onze samenleving. Intelligentie is een hooggewaardeerde eigenschap van de mens. O wee als we irrationeel worden genoemd. We spreken het woord ‘denken’ veel vaker uit dan ‘voelen’. Zelfs als we het hebben over onze gevoelens spreken we daar nog vaak het woord ‘denken’ bij uit. “Ik denk dat het vooral voortkomt uit angst” – ken je die?

We denken. En als het om taal (woorden) gaat, wordt dat denken nog een stukje erger. Onze taal is merendeels verbonden met de linkerhersenhelft, het deel van het brein waar de meeste cognitieve functies worden aangestuurd. Een verstandelijk proces dat inmiddels volledig geautomatiseerd is, maar allesbehalve naar het emotionele level gaat.

Wat is hiervan het grootste probleem voor jou als ondernemer?

Het feit dat klanten in 90% van de gevallen beslissingen op een onbewust niveau maken.

Omdat het GOED VOELT.

Wat betekent dat? Dat betekent dat hooguit 10% rationeel is. En ga maar eens voor jezelf na: is een huis van 3 ton kopen rationeel? Nee, want bijna altijd kopen mensen een huis omdat het ‘zo goed voelde’ toen ze er binnenliepen. Dan maar een iets kleinere badkamer en iets boven het budget. Koop je die nieuwe tas op basis van een lijst met voors en tegens (functionaliteit), of omdat je verliefd bent op het design? Van alle mogelijke tassen kies je de mooiste, de tas die eigenlijk iets te duur is, maar ja… Vul ‘auto’ in waar ‘tas’ staat en ook de mannelijke lezers kunnen zich inleven. Je levert in op al die rationele argumenten als het gevoel overheerst (en het niet te veel afwijkt van wat je zoekt).

Nou en? Wat moet jij hiermee als ondernemer?

Wat je je goed moet realiseren is dat jouw rationele argumenten in je salespitch of op je website niet het ‘goed voelen-effect’ hebben. Veel ondernemers hebben het alleen over wat ze doen en hoe ze dat doen: het product en het proces staan centraal. Dit zijn argumenten die jouw product of dienst juist in het rijtje tussen de concurrenten zetten. Je laat toe dat klanten je gaan vergelijken. Ze zijn bijvoorbeeld goedkoper, leveren betere kwaliteit of uit-ste-ken-de service. Dergelijke argumenten creëren geen enkele loyaliteit. Zodra er een beter aanbod voorbijkomt, worden ze de laan uitgestuurd.

Waarom, zeg me waarom!

Welke woorden zorgen voor die verbinding met het hart in plaats van het hoofd (en zorgen dus dat je klanten trouw blijven)?

Dat zijn woorden die vanuit jouw hart komen. Woorden die laten zien waar jij voor staat.

Woorden die jouw visie kenbaar maken. Woorden die jouw oprechte drijfveer laten zien. Mensen die deze visie en waardes delen, kiezen bewust voor jouw business. Dáár willen ze bij horen. Simon Sinek is op dit vlak echt een van mijn grootste inspiratiebronnen. Zijn boek ‘Start with Why’ draait helemaal om dat ene woord: waarom.

Jouw waarom is de sleutel naar het hart van jouw klanten. Ik noem het de vibration – het is een trilling, een beweging, iets wat jou drijft. Woorden kunnen diezelfde trilling voelbaar maken aan jouw doelgroep. Maar daarvoor moet je wel eerst bij die diepste trilling komen.

Deze vragen helpen je hierbij:

  • Waarom ben jij voor jezelf begonnen?
  • Waarom besloot je niet om dat gewoon in loondienst te doen?
  • Waar was je vroeger als kind altijd al mee bezig? En hoe relateert jouw business daaraan?
  • Waarom koost je voor deze branche, dit product of deze dienst?
  • Kortom: waarom doe je wat je doet?

Het eerste antwoord is niet altijd het juiste. Soms moet je dieper graven. Hoe vind je dit antwoord, zonder te veel na te denken? Je kunt een paar dingen doen. Wat jouw manier is, weet ik niet, ik deel alleen een paar technieken die mij helpen.

5 technieken om uit je hoofd te gaan
  1. Pas de vijf-seconden-regel van Mel Robbins Dat betekent dat je terugtelt vanaf vijf naar een. Voordat je klaar bent met aftellen, moet je je antwoord hebben. Anders ga je het overdenken.
  2. Mediteer. Mediteren is niet alleen voor zweefteven! Het is een techniek die je helpt om je bewust te zijn van wat er nu afspeelt. Nee, het maakt niet uit als je je hoofd niet helemaal leeg krijgt, dat is niet het doel. Zoek eventueel een YouTube-filmpje op en laat je leiden.
  3. Zoek de natuur op. Lekker wandelen in het bos of tuinieren, bijvoorbeeld. Contact met de natuur is een bewezen manier om te ontspannen en zo uit de druk van presteren te stappen.
  4. Maak iets! Een houten tafel, een schilderij, een superlekkere maaltijd, een sjaal… het maakt niet uit. Door met je handen bezig te zijn, komt je in een flow – en dus in aanraking met je creativiteit.
  5. Beweeg. Bewegen in de vorm van sporten of dansen bijvoorbeeld. Die rush van bewegen maakt neurotransmitters aan in je brein: endorfines. Hierdoor voel je je happy. Bovendien vermindert het stress en ga je ‘uit je hoofd’.

Ik heb gemerkt dat mijn woorden en inzichten dan vanzelf gaan stromen. Want als je mij vraagt waarom ik doe wat ik doe? Dan gaat het niet om een goede prijs-kwaliteitverhouding of technisch perfecte strategieën. Ik wil gewoon creëren! Zoals Peter Maasdam, my good friend, zou zeggen: Ik ben een ART-repreneur

Ik wil mooie verhalen maken die vaak nog verstopt blijven, omdat ondernemers ze niet vertellen. Die verhalen inspireren. Ondernemers die hun eigen merktaal en merkidentiteit ontdekken, bereiken meer. Met woorden creëer ik gedeeld succes en inspiratie. Succes bij mijn klanten, maar daardoor ook bij mezelf.

Ook ik moet dan even uit mijn hoofd en in mijn hart. Dus kruip ik in mijn vrije tijd met een haakwerkje op de bank, doe ik een batikcursus op vakantie, of ik maak mijn eigen producten, zoals deodorant of shampoo. Even die creativiteit weer aanboren. Mijn woorden kwamen vanzelf.

Ik hoop oprecht dat ik je hiermee geïnspireerd hebt om ook jouw creativiteit aan te boren. Ergens niet goed in zijn, is niet relevant: het gaat om het proces. Het DOEN. Geniet vooral en laat het op je afkomen. Je hebt jouw eigen woorden al in je, boor ze aan – just let them flow!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu