Laptop. Office Word. Wit scherm. Na een half uur staren ben ik er klaar mee. Ik heb gewoon geen flauw idee waarover ik het nu weer kan hebben in mijn blog. Herkenbaar? Veel ondernemers – mijzelf incluis – worstelen met die cruciale vraag: Waarover schrijf ik? Als je je immers vol goede moed op het bloggen hebt gestort, wordt er van je verwacht dat je deze blog met regelmaat bijhoudt. Anders verslapt de aandacht.

Laat me je allereerst geruststellen: er wordt heus niet van je verwacht dat je een diepgaande uitzetting van de geschiedenis van medisch onderzoek naar de gemiddelde herstelperiode van influenza doet. Noch zit er ook maar iemand te wachten op jouw verslag van een zondagmiddag bij tante Kee. Je blogpost dient kort, simpel verwoord en waardevol te zijn. En aangezien je heel goed weet waar jij goed in bent, is jouw kennis al een toevoeging voor de mensen in je netwerk.

Hoe bepaal je dus je onderwerp?

  1. Kijk eens in de krant om te zien of er een artikel uit de actualiteit aansluit bij jouw vakgebied. Kun jij hier iets interessants over schrijven? Seizoenen of terugkerende gebeurtenissen kunnen ook een aanleiding zijn.
  2. Heb je wel eens nagedacht waar jouw klanten veel moeite mee hebben? Maak daarvan lijstjes en zet er een handige tip achter. Per onderwerp kun jij nu een blog schrijven, waarin jij het probleem concreet oplost.
  3. Datzelfde kun je natuurlijk doen met een rijtje do’s en don’ts. Easy does it.
  4. Nog meer inspiratie nodig? Bespreek de Tweet van de dag; hier kun je soms de leukste onderwerpen uithalen.
  5. Gebruik eens een podcast of een filmpje als aanleiding voor een blog. Dat houdt de variatie erin.

Denk er vooral niet te moeilijk over, want dat belemmert jezelf alleen maar. Succes!

9 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu