Copywriting of ehm… teksten schrijven

“Iedereen kan een tekstje schrijven met de kenmerken van een simpel product. Maar het vergt magie om de lezer tot in zijn hart te raken met jouw verhaal.”

Door blijven lezen, moeiteloos. Gewoon omdat het ene woord het andere zo logisch opvolgt. En dat niet alleen: de woorden lijken gewoon door iemand te worden opgelezen. Het is alsof je een mens hoort praten in je hoofd. Zo natuurlijk horen teksten te zijn. Want weet je… jij als ondernemer (of salesmedewerker of marketeer) kunt nu eenmaal niet overal persoonlijk aanwezig zijn, maar je wilt wel net zo sterk overkomen in de rest van je communicatie. In webteksten of blogs bijvoorbeeld. Of teksten voor social media. Misschien zelfs nog in je brochure (jaja, ze bestaan nog).

“Positioneer je merk met woorden die vanuit je hart komen.
Dat is de enige manier waarop je klanten aan je bindt.”

Teksten schrijven die het hart raken

Ik geloof dat goede teksten voor een website of andere (online) marketing een verlengde moeten zijn van de mensen achter het bedrijf. Je wilt immers dat de bezoeker van je website voelt dat er een persoon achter zin, niet een of ander gortdroog instituut. Wist je dat 90% van de beslissingen helemaal niet rationeel worden gemaakt? We beslissen juist vaak met ons hart. Dus als je jouw doelgroep wilt overtuigen, dan zul je woorden moeten vinden die op een dieper niveau gaan.

Hoe krijg je dat voor elkaar?

  • Het liefst begin je met een merkstrategie (branding). Geen must, maar het zorgt wel voor de beste resultaten en groei op lange termijn.
  • Daarna zoeken we jouw eigen stem: de merktaal die helemaal uniek is voor jouw bedrijf.
  • Ten tweede door diverse technische technieken én psychologische inzichten te gebruiken die leiden tot overtuiging, een sterke positionering en meer conversie.
  • Ten derde door je eigen verhaal te delen (storytelling!).
  • Ja, en door te zorgen dat de inhoud van je marketing één verhaal vertelt: in beeld (fotografie) en in stijl (grafische vormgeving). Consitentie is key.

Teksten als vorm van magie

Hoe je dat in goede webteksten of andere teksten verwerkt? Zelf je teksten schrijven kost vaak veel tijd en meestal blijf je staren naar een knipperende cursor. Het is preken voor eigen parochie, maar tekstschrijven is een vak. Er zit heel wat techniek en psychologische inzichten rondom overtuiging achter.

Om maar even niet al te bescheiden te zijn: leave it up to the magician. Woorden zijn mijn vorm van magie. Maar net zoals de tovenaar strategie en ervaring gebruikt, doe ik dat ook. Bel me even of stuur een mailtje. Leuk van je te horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu