Storytelling

Het was ineens muisstil. Het kinderlijke gekwebbel was opgehouden. Terwijl de soep rustig op het vuur pruttelde, spitste ze haar oren. Wat is dat meisje toch aan het uitspoken? Zachtjes sloop ze de keuken uit, voorbereid op een boel ondeugd van haar zesjarige dochter. Zou ze stiekem snoepjes uit de kast aan het eten zijn? De lipstick van haar moeder hebben gepakt? Een glimlach verscheen op haar gezicht. Hoe kon het ook anders: het meisje was verzonken in haar boek.

De bovenste scene is uit het leven gegrepen. Dat brave kind, verzonken in haar boek, was ik. Geen kattenkwaad voor mij, daar was ik veel te bleu voor. Ik? Ik was dol op verhalen. Laat me je nu één vraag stellen: Bleef je moeiteloos doorlezen?

Als je hierop ‘ja’ zegt, dan begrijp je nu dus ook de kracht van storytelling. Verhalen houden ons geboeid. Verhalen inspireren. Verhalen zijn besmettelijk. Verhalen binden mensen onderling. Goede verhalen willen we het liefst meteen met anderen delen. Vroeger tijdens een kampvuur, nu bijvoorbeeld via social media of gewoon een-op-een met vrienden.

“Er is niets zo krachtig als jouw eigen verhaal. Je struggles, je inzichten, je wijze lessen in dit leven. Het maakt je mens, en dus geloofwaardig.”

Storytelling maakt je bedrijf menselijk

Het verhaal van jou als ondernemer geeft je bedrijf een gezicht. Van je product of dienst alleen, kun je het niet altijd hebben. JIJ kan weten dat je iets supergoeds levert, maar de kans is groot dat je niet de enige bent in je vak.

Wat maakt het verschil? Het verhaal om je bedrijf heen. Door heel zichtbaar te zijn, je uitzonderlijke personality te laten zien en je eigen verhaal te delen, zal je de juiste klanten aantrekken.

Welke verhalen?

Je kunt allerlei verhalen delen met behulp van storytelling. En je kunt ook allerlei media inzetten, vooral social media en je website. Deel bijvoorbeeld:

  • Het verhaal van je bedrijf: hoe ben je ooit begonnen, welke obstakels kwam je tegen en hoe heb je je ontwikkeld tot waar je nu staat?
  • Anekdotes die jouw visie laten zien: als je deelt waar je in gelooft, word je een magneet voor mensen die hetzelfde geloven!
  • Relevante verhalen van klanten, waarbij je vooral de uitdaging, jouw rol en jouw toegevoegde waarde laat zien

Verhalen zijn machtig mooi! Ze staan je toe om een andere wereld te ervaren. Een wereld die enorm kan inspireren. JIJ kunt die inspiratiebron zijn. Als copywriter (tekstschrijver) heb ik heel veel teksten, videoscripts, social mediaposts enzovoorts geschreven waarin verhalen werden verwerkt. Daardoor hebben mijn klanten hun boodschap op grotere schaal kunnen delen. Ik heb vooral voor merken in de mode, beauty, travel en food gewerkt, maar ik heb het geluk gehad om ook voor zakelijke dienstverleners te mogen schrijven. Er zit overal een verhaal in… het gaat namelijk altijd over mensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu