Variatie. Dat is het allerleukste van mijn vak. Terwijl ik de ene dag schrijf over fashion, schrijf ik de dag daarna over lasconstructies. De ene keer gaat het om een online artikel, dan weer om een brochure. En juist die variatie in het medium vergt weer andere aandachtspunten. Want of je voor een offline of online medium schrijft, maakt een behoorlijk verschil. Hoe houd je rekening met deze verschillen?

 

Offline

Het grote voordeel van de ouderwetse, traditionele printmedia is simpelweg dat ze tastbaar zijn. Een magazine leest simpelweg lekkerder. Je neemt de Jan, Linda of Quote mee in de trein of legt ‘m op de hometrainer tijdens het sporten en hebt geen enkel last van staren naar een beeldscherm. Enkele kenmerken:

  1. De artikelen in een printmagazine zijn vaak langer
  2. Deze artikelen bevatten minder tussenkoppen
  3. Er kan veel worden gespeeld met lettertypes en beeldmateriaal
  4. Het ligt gemakkelijk in de hand
  5. Brochures, folders lezen kost minder moeite dan deze online downloaden of uitprinten en blijft dus een interessant medium voor bedrijven ter ondersteuning van online media.
  6. Het lezen van brochures of magazines is onafhankelijk van internetverbinding.

Leuk, maar dat weten we vaak wel.

 

Online

Waar let je dan specifiek op als je een artikel voor een online magazine of pagina op je website schrijft?

  1. Houd de tekst kort en bondig, mensen houden niet van scrollen.
  2. Maak lijstjes: zo herkent je lezer snel welke informatie relevant is.
  3. Tussenkoppen: Geef met kernwoorden aan waar een nieuw gedeelte van je tekst over gaat. Zo breng je meer structuur en overzicht in de tekst.
  4. Zorg liever voor meer pagina’s op je website dan een lange pagina met te veel informatie.
  5. Kies een lettertype zonder krullen en opsmuk: Sans Serif heet dat. Arial is top, maar Times New Roman is eerder geschikt voor offline
  6. Visualiseer: ondersteun je tekst met foto’s. Kijk op Favim.com of iStockphoto.com.
  7. Maak deeplinks: maak woorden in je tekst klikbaar, om de lezer zo naar andere artikelen of pagina’s te laten navigeren.
  8. SEO! Oftewel zoekmachineoptimalisatie. Met een slimme beschrijving aan de achterkant van je website, kernwoorden, deeplinks en goede titels, wordt jouw tekst beter gevonden in Google.
  9. Schrijf foutloos: schrijf woorden niet opzettelijk foutief om zo beter gevonden te worden. Dat staat simpelweg onprofessioneel.
  10. Deel! De kracht van online teksten is dat je ze eenvoudig met je netwerk kunt delen en dat ze verkeer naar jouw website of artikel kunnen genereren. Social media helpt hierbij.

Blog jij regelmatig? Of schrijf je je eigen website? Houd dan rekening met de bovenstaande punten. Lees ook ‘Waarover blog jij? 5 tips!’ en ‘Wat leest het lekkerst?’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu