Liefde in tijden van choleraDe tranen liepen over mijn wangen, terwijl ik aan het Griekse strand van Kos mij volledig liet meeslepen in mijn favoriete boek van Gabriel Garcia Marquez. Liefde in tijden van cholera; een absolute ‘must read’ voor fans van literaire liefdesverhalen. Wat een kunstenaar is die man. Als schrijver weet ik maar al te goed hoe bijzonder het is om mensen te kunnen raken met woorden.

Tekst en emotie
Hoe doe je dat dan? Hoe stop je emotie in een tekst en raak je iemand tot het diepst van zijn ziel? Is emotie in tekst alleen maar weggelegd voor romanschrijvers? Nee. Emotie is nuttig in allerlei soorten tekst. Vooral als je een lezer wilt overtuigen over jouw fantastische product. Oprecht overtuigen, zonder manipulatie.

Verbinden
Het allerbelangrijkste wat je kunt doen, is jouw doelgroep begrijpen. Empathie heet dat zo mooi. Pas als je aantoont dat je weet wat er speelt bij jouw lezer, dat je beseft wat zij nodig hebben, dan kun jij je boodschap hierop aanpassen. Je maakt een connectie met hen op een menselijk niveau. Hoe laat je dat zien in je schrijfkunsten? Ik geef je een paar concrete tips:

  • Spreek de lezer direct aan: gebruik persoonlijke voornaamwoorden.
  • Houd de afstand klein: tutoyeren kan anno 2011 best.
  • Beschrijf een gevoel, situatie, probleem, noodzaak in een vraag en geef daarvoor jouw oplossing in een antwoord.
  • Omschrijf! Details spreken tot de verbeelding.
  • Kies voor woorden die men niet vaak leest en die daardoor nog betekenis hebben (‘leuk’ of ‘interessant’ zijn holle termen).
  • Positieve woorden hebben meer effect dan negatieve; voorkom dus woorden als niet, geen, niets, nooit, etc.

Ik schreef het al eerder; de ultieme tekstbeleving bestaat uit vijf E-lementen. Ben je benieuwd naar de andere vier? Volgende week schrijf ik over Energie.

Welke tekst, spreuk, boek heeft jou enorm geraakt? Ik kijk uit naar je reactie!

1 reactie. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu