“Move with words like you move on the dance floor!” – Michelle Coops

Wist je dat we elke dag zo’n 16.000 woorden gebruiken? En die woorden toch maar zeven procent van onze hele communicatie vormen? De rest doen we non-verbaal. Toch is taal hét middel waarop mensen bouwen om een boodschap over te brengen, zeker als we niet face-to-face in contact staan.

Woorden hebben iets unieks. Iets magisch bijna. Want los van de technische kant van taal – die me eigenlijk helemaal niet zo boeit, om eerlijk te zijn – zijn woorden ook in staat om je te inspireren, te ontroeren, te laten lachen (who doesn’t like a good joke?!), je zelfs weg te laten dromen. Woorden laten een stukje ‘jou’ zien.

Ik vind dat fascinerend. Vooral als het gaat om het creëren van een merkbeleving rondom woorden. Weet je wat het goede nieuws is? Die merkbeleving is ook voor kleine ondernemers weggelegd, niet alleen de big boys. Zoals een beeldmerk bijdraagt aan je verhaal, doen woorden dat des te meer. Een woordmerk, zeg maar.

Mijn verhaal

Hoe ik me daarin ontwikkeld heb? Mijn verhaal begon met een jeugddroom: schrijver worden. Ik wilde de wereld verrijken met mijn ideeën, dromen en verhalen. Mijn ouders waren grote fans, vooral mijn moeder bij wie ik samen met mijn zusje woonde.

Tot ze fan werd van een ander. Ineens werden de regels van een dogmatische sekte haar inspiratiebron. Langzamerhand werden we als gezin monddood gemaakt, terwijl we op de barricade stonden voor het geloof. Ik was jong, maar was niet blind voor de buitenwereld. Ik twijfelde steeds vaker aan de waarheid van de kerk. Het kon toch niet de bedoeling zijn dat een ander voor mij ging bepalen wat ik wel en niet mocht doen? Ik ben toch ook mijn eigen persoon, met mijn eigen stem?

Zestien jaar was ik toen ik besloot weg te gaan bij die kerk, nietsvermoedend dat deze beslissing me een half jaar later thuis zou kosten: als ik Gods regels niet zou volgen, moest ik weg. Was dit de prijs die ik moest betalen voor het opkomen voor mijn eigen mening?

Vanaf dat moment stopte ik met schrijven. Ik leefde een prima leven, maar doen waar ik écht goed in was? No way.

In januari 2010 kreeg ik een telefoontje dat mijn leven omgooide. “Lieverd, ga even zitten. Ik moet je wat vertellen. Ik heb alvleesklierkanker en het is al flink uitgezaaid. De dokter kan niets meer doen. Ze geven me zes tot acht maanden.” Mijn vader. Hij zou doodgaan. Huh? Hoe dan?

Hij overleed exact zeven maanden later, hij werd 53 jaar. Amper een paar dagen na zijn overlijden stuitte ik op een artikel op het internet.

Inmiddels kan ik benoemen wát ik heb gekregen. Een mensbeeld van ‘niets moeten bewijzen’ naar ‘welkom zijn zoals je bent’. Welkom zoals ík ben. Een helende houding voor hart en ziel, die inspireert tot een positieve respons: fijn er te zijn, wat kan ik doen?

Marcel Coops, stond eronder. Een foto van mijn vader erbij. Huh? Schreef mijn vader? En had deze kleurrijke man zoveel twijfels over wie hij was? Zou zijn inzicht ook voor mij gelden?

Dat was het moment waarop ik me realiseerde: het is tijd om mijn stem terug te vinden. Sindsdien ontdekte ik, met vallen en opstaan, de geweldige wereld der ondernemen. Ik kreeg succes met mijn copywriting business en creëerde een sterke ‘personal brand’ rondom mijn naam. Door authentiek te blijven, duidelijke strategieën toe te passen, kreeg ik bergen werk van alleen maar geweldige klanten die bij me passen. TE GEK!

Ik specialiseerde me steeds meer in het bouwen van een authentiek merk, in de kracht van woorden, de psychologie van overtuiging en de ‘besmettelijkheid’ van storytelling. Voor mijzelf én voor mijn klanten.

Ik specialiseerde me steeds meer in het bouwen van een authentiek merk, in de kracht van woorden, de psychologie van overtuiging (zoals met NLP en neuromarketing) en de ‘besmettelijkheid’ van storytelling. Voor mijzelf én voor mijn klanten.

Zorgvuldig gekozen woorden spelen een doorslaggevende rol in het besluitvormingsproces. Wanneer je je daar bewust van bent, kun je je klanten daarin ondersteunen – op je website, in social media, salesgesprekken, overal!

Maar het ALLERMOOISTE? De band met mijn moeder is heel hecht. Ook zij vond haar eigen stem terug. Ik ben alleen maar dankbaar!

Vind jij woorden, net als veel anderen, maar ingewikkeld en zou je jezelf beter willen positioneren?
Feel free om me te contacten. Ik help je graag.

Menu