engagement - 1

“Mannen die zich er gemakkelijk vanaf maken met een goedkope verlovingsring, maken zich ook gemakkelijk van het huwelijk af.” Deze opmerkelijke tegeltjeswijsheid kwam mij onlangs aan de lunchtafel bij een klant ter ore. Negen dagen voordat ik ging trouwen. De meneer in kwestie beweerde dat de traditie van het kopen van een dure ring (minimaal één maandsalaris), symbool staat voor de toewijding van de man aan het huwelijk. Zo vond hij ook dat huwelijkse voorwaarden een teken zijn dat er geen echte ‘commitment’ wordt gemaakt.

Ik heb met een geduldige glimlach geluisterd. En subtiel uitgelegd dat een man die mij ten huwelijk vraagt met een dure, diamanten ring, niet goed weet wie hij voor zich heeft. Ken je doelgroep, dacht ik meteen.

Ondertussen dwaalden mijn gedachten af naar 6 oktober 2016. Na een superlekkere lunch bij ons favoriete restaurant in Ubud, Bali, liepen we over de smalle paden door de rijstvelden. “The river, go to the river!” moedigde een Balinees ons aan toen we linksaf wilden slaan. We volgden zijn aanwijzingen braaf op. Enkele meters verderop stopte mijn aanstaande en keek me aan.

“Ik wil je graag iets voorlezen. Wil je even gaan zitten?”

“Ok, euhm, nou ik blijf wel staan, want er lopen allemaal mieren op de grond”, antwoordde ik lomp.

Met een trillende hand pakte hij zijn mobiel. Nietsvermoedend keek ik hem aan.

Vervolgens rolden de mooiste woorden uit zijn mond. De rijstgodin werd opgeroepen en zijn liefde en bewondering voor mij werden in de prachtigste frases verpakt.

Ik zag een zenuwachtig trekje bij zijn ogen en realiseerde me dat hij wel echt HEEL hard zijn best had gedaan op deze woorden. Opletten, Mies, vermaande ik mezelf.

Je voelt ‘m al aankomen. Ik op dat moment heel vaag ook. En ja, midden in die prachtig groene rijstvelden van Bali – het eiland waar we altijd zo graag komen – ging hij op zijn knieën. “Wil je mijn vrouw worden?” En terwijl de tranen in zijn ogen stonden en ik in snikken uitbarstte van geluk, haalde hij een zelf gevlochten ringetje tevoorschijn, gemaakt van de rijstbladeren van de velden waarin we stonden. Snotterend wist ik er een ‘ja’ uit te krijgen en voor ik het wist zweefde ik in een andere dimensie: we waren verloofd.

Inmiddels is het bijna zo ver. Over enkele dagen gaan we trouwen. De huwelijkse voorwaarden zijn getekend. Volgens de regels der romantiek, als ik deze meneer mag geloven, hebben wij geen schijn van kans. Er prijkt namelijk geen diamant aan mijn vinger en we hebben een contract waarmee we real commitment om zeep hebben geholpen.

Ik realiseerde mij iets prachtigs op dat moment aan de lunchtafel. Want als merkstrateeg en copywriter kom ik veel van dit soort meneren en mevrouwen tegen. Nee, niemand durft te beweren dat mijn relatie niet goed zit. Maar veel bedrijven of merken communiceren volgens traditionele regels en verliezen de doelgroep uit het oog. Ze willen dolgraag expliciet bewijzen hoe goed ze zijn in wat ze doen. Al meer dan 25 jaar zijn ze toonaangevende Pietjes op het gebied van blabla. ZIJ zijn de experts, de autoriteit. Zij kunnen dit en dat en zus en zo onwijs goed.

En dat zal best. Alleen… WTBEEB (pardon my French) heeft die klant aan die uitspraken als je niet laat blijken dat je hem begrijpt? Dat je voelt wat hij nodig heeft? Waarom gebruik je dertien-in-een-dozijn woorden of beelden die eigenlijk niets zeggen? Durf anders te zijn. Durf de regels te breken.

Immers, échte verbinding met de klant is het resultaat van échtheid in marketing. Van de regels loslaten en communiceren zoals je bent. Een merk maakt in feite contact als een mens. Hoe persoonlijker en ‘echter’ je verhaal is – op je website, brochure, nieuwsbrief, whatever – hoe meer ziel er in jouw merkbeleving zit.

Ik weet zeker dat je mensen (je doelgroep dus) dan tot in hun hart raakt. Zoals mijn soon-to-be husband mijn hart voor altijd het zijne maakte met die zelf gevlochten ring die duidelijk geen maandsalaris kostte. Wat fijn om te weten dat hij mij als geen ander kent.

Priceless.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu