shutterstock_163313144 VOICE

Woensdagmiddag 8 maart. Ik reed op de A10 en hing net de telefoon op na een gezellige babbel met mijn moeder (handfree, no worries). Dromerig als ik ben, dwaalden mijn gedachten nog even terug naar ons gesprek. Bewuster leven, minder spullen, leven in de natuur. Een uur daarvoor had ik me aangemeld bij Klooker, een platform dat mensen aanspoort om alleen nog maar producten aan te schaffen waar men trots op kan zijn. Dat zette me aan het denken. Hoe ga ik hier zelf mee om? In hoeverre draag ik als copywriter bij aan het vermarkten van producten waar mensen trots op kunnen zijn? Of doe ik juist het tegenovergestelde? Als specialist in de mode, beauty, travel, food en wellness; hoe principieel ben ik als aankomt op herkomst, productieprocessen en samenstelling?

Deze kwestie houdt me best weleens bezig. Zeker nu, want ik sta op een kruispunt in mijn carrière en ben zoekende naar een nieuwe richting. Ik krijg vanuit mijn vak als verhalenverteller, samen met grafisch vormgevers en andere marketeers, de kans om de consument te beïnvloeden. Zet een toffe tekst en een prachtig plaatje mooi bij elkaar en mensen worden erdoor aangetrokken. Als marketeers creëren we een verhaal en een beleving bij een merk. We bedenken een strategie, een concept, werken vanuit merkwaardes en positioneren het merk op een weldoordachte wijze. Hiermee trekken we uiteindelijk de aandacht naar producten. Het doel? Verkopen.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van mijn vak. En ik hou vooral van werken met lifestyle-merken – lifestyle in de breedste zin des woords. Lifestyle biedt mij een kans om op creatieve wijze een beleving te creëren. Eén verhaal dat begint vanuit een sterke basis. Een basis die voortkomt vanuit de ware identiteit van het merk dat op authentieke manier waarde wil creëren. Dat is, optimistisch als ik ben, veel meer dan alleen een marketingtruc.

Maar voor wie wil ik dan werken? En waar trek ik de grens? Zou ik ooit willen werken voor grote, bekende ketens als Primark en H&M? Vertrouw ik op hun ethisch beleid? Zit er wel een ziel in hun verhaal?

En toen werd het me ineens duidelijk.

*Moment of clarity*

Kijkend naar de merken voor wie ik werk en wil werken, hebben zij één ding gemeen: ze werken vanuit liefde voor het vak en voor de wereld. Ze hebben een ziel, een eigen stem, een eigen lied. Voor ik het wist, formuleerde ik daar, op de A10, net na het telefoongesprek met mijn moeder, mijn hernieuwde merkbelofte:

“Helping soulful brands find their true voice”

Precies op dat moment belde mijn zusje. Het leek wel een familiereünie, maar dan per telefoon. Ik rolde de woorden er onmiddellijk uit – een soort manifestatie. Alsof ik toen niet meer terug kon. Hoeft ook niet. Ze raken de kern van wat ik doe – welke richting ik dan ook in de toekomst uitga, dit blijft de essentie.

Je echte stem gaat verder dan een toffe tekst en een prachtig plaatje. Het gaat om de basis. Als je een sterk merk wilt neerzetten, is jouw basisverhaal het startpunt. Wie ben je? Waar sta je voor? Wat onderscheidt jou écht? Hoe overtuig je de doelgroep? Hoe maak jij de wereld mooier? Wat is jouw verhaal, jouw ‘song’? En hoe creëer je congruentie in je hele marketingcommunicatie, zodat jouw melodie klopt?

Jouw unieke stem mag gehoord worden. Hoe herkenbaarder jouw stem, hoe meer jij kunt bereiken.

 

Fijn dat je meelas. Binnenkort meer over mijn eigen zoektocht naar het vinden van mijn stem. Ik zal je uitleggen waarom ik modemerken zo te gek vind om voor te schrijven. Trust me, hier kun je veel lessen uit leren…

Cheers!!

Michelle

1 reactie. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu