170915

Ze zijn toonaangevend en professioneel. Hebben jarenlange ervaring. Waar ze voor staan, is service en kwaliteit. En voor grondig advies ben je bij hen altijd aan het goede adres. Ze denken namelijk met de klant mee. Kijk maar, ze hebben met een indrukwekkende lijst aan namen gewerkt.

Waarschijnlijk heb je geen flauw idee over wie ik het heb – en toch weet ik honderd procent zeker dat deze woorden je bekend in de oren klinken. Deze woorden gebruikt iedereen namelijk al.

Dat is dus precies het probleem:
Met deze woorden kun je je nooit onderscheiden.

DE MAGIE VAN EEN MERK

No offence, maar als je deze woorden zelf ook gebruikt, raad ik je echt aan om een alternatief te zoeken. De woorden die je gebruikt zijn nét zo bepalend voor de merkbeleving als de grafische vormgeving en fotografie die je gebruikt.

Sterker nog, woorden kunnen zorgen voor pure magie! Jij hebt er alleen geen toverstok bij nodig. Alleen maar jouw eigen woorden. JOUW eigen woorden, die passen bij wie JIJ bent en de beleving die jij wilt creëren bij degene die je woorden lezen of horen.

Mijn klanten reageren dan soms zo: “Ja, maar dat vind ik best eng om te gebruiken, hoor! Wat als ik mensen met dat woord afschrik?”

JA, DAT IS PRECIES WAT JE WILT! Vinden mensen je niet leuk? Jammer dan. Voor elk negatief deeltje is er een positief deeltje. Voor elke hater is er een lover. Die haters wil je toch niet. Je wilt alleen de klanten die jou TE GEK vinden. Maakt de samenwerking veullll leuker.

PLEASE DON’T

Goed, laten we enkele voorbeelden van woorden bekijken die je moet vermijden en waarom:

  • Jarenlange ervaring: het zegt niets als je al jarenlang ‘crap’ levert en ermee weg komt
  • Wij hebben een passie voor…: te leeg begrip geworden
  • Aan het juiste adres: dit wordt te vaak gebruikt
  • Authentiek: dit wordt ook te pas en te onpas gebruikt, heeft geen betekenis
  • ‘Kwaliteit’, ‘betrokkenheid’, ‘transparantie’ en ‘service’: moet logisch zijn voor iedere ondernemer. Bewijs dit liever inhoudelijk dan dat je de lege term gebruikt.
  • Meedenken met de klant: what the fuck betekent dat? Maak het concreter in acties die je onderneemt.
  • ‘U’ als je in het dagelijks leven met ‘je’ praat: blijf jezelf, creëer geen afstand alleen maar omdat je denkt dat ‘dat zo hoort’.
  • We hebben ruime ervaring met…: gaap, niet origineel.
  • Teneinde, middels, alsmede, alsook, bekomen, gelieve…: en nog een boel formele woorden die je niet in spreektaal zou gebruiken.

MAAR… WAT ALS JE DEZE WOORDEN TOCH GEBRUIKT?

Zoals ik hierboven al zei, deze woorden of zinsdelen worden heel veel gebruikt door ondernemers, bijvoorbeeld op hun website (de basis van je online aanwezigheid), blogs, nieuwsbrieven, enzovoorts. Het gevolg?

  1. Als iedereen hetzelfde roept, kan niemand jou eruit filteren. Je bevindt je in een mensenmassa en joelt gewoon mee met de rest.
  2. Dit betekent dat iedereen achter dezelfde klanten aanjaagt. Je concurrentie is ineens heel groot.
  3. Je positioneert jezelf dan ook als gewoon weer een van de vele advieskantoren, klussenbedrijven, broodjeszaken, advocaten, of zoals een doodgewone chocoladereep. Een zwaktebod.
  4. Klanten hebben dus ook geen specifieke reden om te blijven en zodra ze je dienst of product ergens anders goedkoper kunnen krijgen, ben je ze kwijt.

De branche wil natuurlijk heel graag dat jij mee hobbelt met de rest. Zodra jij boven het maaiveld uitsteekt, vallen ze het liefst over je heen. Je wordt een bedreiging.

Goed zo. Word maar een bedreiging. Want dat is het bewijs dat je jezelf durft te laten zien en voor jouw visie staat. Daarmee trek je jouw ideale klant aan. Die denkt dan: JA! Dit is ZO waar, met deze man of vrouw wil ik in zee.

Succesvolle mensen staan ergens voor en durven dat te uiten. Weet je wie dit als geen ander kon? Johan Cruijff. Er zijn zelfs allemaal boeken geschreven over Cruijffiaanse uitspraken. Die man bleef gewoon lekker zichzelf in alles wat hij zei – en met succes.

Weet je? Eigenlijk is het simpel: hou gewoon op met bullshit woorden die niet bij je passen of jou niet positioneren als die geweldige ondernemer die je bent. Jij kunt van jouw bedrijf een merk maken door gewoon dichtbij jezelf te blijven (ok, kotswoord… nu doe ik het zelf) en niet te conformeren aan zogenaamde regels, omdat het ‘professioneel’ of ‘zakelijk’ is.

Jij kunt jouw eigen magie maken met jouw woorden. Ja, je wil natuurlijk goed lopende zinnen, correcte spelling. Logisch. Maar je wil vooral zorgen dat mensen een sprankel in hun ogen krijgen als ze jouw woorden lezen (of horen!).

Begin eens met de volgende drie stappen:

  1. Bepaal hoe jij wilt overkomen op basis van je doelstellingen. Sterk, warm, intellectueel, grappig?
  2. Bepaal welke ervaring je jouw doelgroep wilt meegeven. Wat zullen ze beleven?
  3. Hoe maak jij dat waar met concrete acties? Lever bewijs!
  4. Vervolgens verwoord je dat zoals je het aan kennissen zou uitleggen in een gesprek. Spreektaal is jouw eigen taal.

Het goede nieuws is dit: een merkbeleving is niet alleen weggelegd voor de big boys. Ook voor kleine ondernemers en zelfstandig professionals. Tof hè…

 

Durf een beweging te creëren met woorden. Stir shit up!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu