Check dit! Desperados. Je kent ’t vast. Dat hippe bier met een tequillasmaakje. Persoonlijk lust ik helemaal niets wat alcohol bevat, maar toen ik hun You Tube filmpje maanden geleden bekeek, kreeg ik acuut de behoefte om met die meute mee te feesten. Dit is zo’n gevalletje ‘onvergetelijke inzet van social media’. Een schoolvoorbeeld van het betrekken van je doelgroep; Engagement op topniveau.

Goede intro
De virale hit van Desperados was dan ook een perfecte introductie voor mijn college over ‘de vijf e-lementen van raak schrijven’. Het biermerk dekt met deze campagne gewoonweg alle punten die ik wilde aanstippen. Ik werd blij (emotie), ik ging stuiteren (energie), wilde dit filmpje met de hele wereld delen (engagement), ervoer het als een complete beleving (ervaring) en het moge duidelijk zijn dat het me nog altijd is bijgebleven (eeuwig, al moet je dat niet te letterlijk nemen).

Hoe dan?
De focus van vandaag? Engagement. Best een pittige. Want hoe realiseer je deze betrokkenheid in je tekst? Hoe geeft je jouw lezers het gevoel dat jij bij hen betrokken bent? Hoe krijg je die WOW-factor, waardoor je lezers jouw blogpost ook daadwerkelijk willen delen met anderen? Ik geef je hier een rijtje met zeven tips:

  1. Zorg voor een smashing introductie. Die eerste zin moet gelijk aanzetten om verder te lezen. Hoe doe je dat? Blijf kort en krachtig.
  2. Spreek je lezer direct aan als het gaat om een blogpost of commerciële tekst. Het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden (je of u bijvoorbeeld) helpt. Maar let op! Doe dit niet in een journalistiek stuk, want dat dient objectief te blijven.
  3. Zorg ervoor dat je tekst toegevoegde waarde heeft voor de lezer. Een rijtje met handige tips of een inspirerend verhaal vergroot de kans dat men je tekst deelt.
  4. Denk vanuit je doelgroep, niet vanuit je boodschap. Vraag je lezers om mee te denken en doe onderzoek naar wat zij willen lezen.
  5. Wil je mensen overtuigen of aanzetten tot bepaald gedrag? Wees kort, krachtig en duidelijk. Zo weet je zeker dat de boodschap overkomt.
  6. Visualiseer. Wil je mensen meenemen in een persoonlijk verhaal? Beschrijf details van de situatie en neem de lezer stap voor stap mee in het verhaal.
  7. Vraag! Wie niet waagt, wie niet wint. Vraag mensen om je blogpost te delen als ze er iets aan hebben gehad. (Met dank aan Ellen Kleverlaan =) ).

De logische vraag die ik dus nu stel: Heb jij hier iets aan gehad? Deel deze blogpost dan met de mensen in jouw netwerk en help hen om hun schrijven concreet te verbeteren. Alvast heel erg bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu