Hoestend en proestend sta ik met mijn sjaal om mijn nek in de hoek van de lounge van het hotel in Londen. Onder de trap is een kleine zithoek ingericht; twee banken die allebei, dankzij de glazen voorzijde van het gebouw, uitzicht op de grauwe parkeerplaats geven. En tiental grote ogen kijkt me verwachtingsvol aan. Het is mijn beurt om mijn verhaal te presenteren. Mijn superpersoonlijke verhaal over allemaal superpersoonlijke gebeurtenissen die mijn superpersoonlijke leven vertellen. En toch… afgezien van een griepvirusje, voel ik me aardig goed over de inhoud en opbouw. Ja, zenuwachtig ben ik wel, maar ik onder ‘fellow students’ van mijn training ben, voel ik me niet al te onzeker.
De eerste scène, ik aarzel een beetje, maar sluit ‘m met enorme impact af. Ik kom in mijn verhaal.
Mijn tweede? Ik zie de tranen in hun ogen. Gotcha.
Maar dan komt de derde, de laatste scène. Ik zwak af naar middelmatigheid. Ik doe mijn zegje, maar het blijft vrij vlak. Het is het onderdeel waarin ik mijzelf positioneer. Waarin ik behoor te vertellen waar ik NU sta, met al mijn bewezen ervaring, succes en senioriteit. Ik doe het alleen niet. Ik blijf bescheiden.

Mijn yogadocente reageerde laatst op mijn Instagram post. “Ik wil mezelf ook eindelijk eens leren neerzetten als professional, zonder die onnodige bescheidenheid.”

Zij ook al. Daar zit ‘t ‘m dus in, in die chronische bescheidenheid (en nee, het infecteert niet alleen vrouwen). Bescheidenheid is een prachtige eigenschap. Niemand houdt van overschreeuwende ego’s. Maar als bescheidenheid ons weerhoudt om te staan voor wie we zijn en wat we hebben bereikt, dan is het belemmerend. Dan blijft die ambitie binnenin borrelen, zonder dat we ‘m in de buitenwereld manifesteren. Dan mogen we ons afvragen of het niet tijd wordt om eens wat trotser te worden op wat we allemaal hebt bereikt.

Herken jij dit?

Dat komt waarschijnlijk doordat je, net als een heleboel anderen met jou, je eigen senioriteit nog niet zo erkent. Je vindt een ander heel sterk, professioneel, kundig en ervaren, maar jezelf nog niet. En dus breng je die senioriteit ook nog niet zodanig naar buiten. Twijfel, uitstelgedrag, comfortzones, eeuwige smoesjes. ‘Ik ben er nog niet helemaal klaar voor, hoor!’ Eerst moet dit nog bereikt worden, dat gevoeld worden, zus veilig gesteld worden en zo afgerond worden.

HEY PSSSST…. JE BENT ER NOOIT KLAAR VOOR

Maar weet je? Het is geen kwestie van ‘klaar voor zijn’. Dat moment zal nooit helemaal komen. Als jij wacht op het moment waarop je voelt dat je met goddelijke overtuiging en behaaglijke zelfverzekerdheid aan de wereld kunt laten zien dat jij die onderlegde, ervaren go-to person in je vak bent, kun je wachten tot je een ons weegt. Je bent er namelijk nooit klaar voor, omdat de simpele reden dat je zelf je grootste criticaster bent.

Er is maar één oplossing. Een hele gemene ;-). En dat is: DOEN. Simpelweg in actie komen. Doen en mogelijk falen, zodat je het de volgende keer beter kunt doen. 

“Doubt can only be removed by action.” – Johann Wolfgang von Goethe

Alleen… dat ‘doen’ wil je met enig beleid aangaan, zodat je toch nog iets van grip op de situatie hebt en het resultaat niet geheel aan het toeval overlaat. Enige controle is natuurlijk wel zo fijn.

Hoe neem je die controle dan? Ik geloof dat die controle uit 3 ingrediënten bestaat. Het ABC van gecontroleerde positionering: Awareness, Body, Courage. Laten we dit ABC even onder de loep nemen.

 

AWARENESS

Het allerbelangrijkste in het positioneren van jezelf als de Pro die je bent, is dat je Aware bent. Ik bedoel hiermee dat je je bewust bent van:

  1. Je persoonlijke eigenschappen en valkuilen als mens. Wie jij bent, is de basis om authentiek contact met de ander te maken. Gebruik die eigenschappen heel bewust: je openheid kan bijvoorbeeld anderen te helpen om open te zijn. Je kalmte kan de ander wat helpen ontspannen. Je enthousiasme stimuleert de ander om ook enthousiasme te tonen. Wie jij bent heeft effect op de ander, waardoor je een sfeer kunt creëren waarin wederzijdse interesse ontstaat. Dit contact is cruciaal wanneer je jezelf wilt positioneren.
  2. Je eigen kwaliteiten, vaardigheden en successen als professional. Als je weet waar jij heel sterk in bent, kun je die kwaliteiten extra laten zien. Zo snapt de ander waar jij in uitblinkt. Luister, realiseer je dat het direct benoemen van je kwaliteiten nog niets zegt: het is te doorsnee. Dus zeggen dat je kwaliteit biedt, creatief bent blabla betekent niets zonder het bewijs. Gebruik juist subtiele woorden, handelingen en drgagingen om je kwaliteiten te bewijzen (voorbeelden, cases en benoem eens concreet wat je doet. Laat mensen hun eigen conclusie trekken. Werkt veel beter.
  3. Je visie op je vak. Je ‘vindt’ er iets over, wellicht zelfs iets anders dan de status quo. Bijvoorbeeld dat X alleen werkt als je Y doet. Of iedereen zou A, B en C moeten doen. Je maakt zo dus een STATEMENT. Dit trekt aandacht en laat je senioriteit zien.

Even over die statements… Een statement maken hoeft helemaal niet altijd met een rebelse ondertoon. Juist een positieve, motiverende impuls triggert je klanten om je statements aan te nemen en ervan te leren. Je wilt immers ook statements maken die je publiek emotioneel raken. Zo creëer je verbinding en houd je hen betrokken bij wie je bent. Pas dit toe in je marketing én in face-to-face communicatie.

Voor mij werkt het goed om bewust de tijd te maken voor die Awareness, de punten op te schrijven en regelmatig na te lezen (een soort reminder aan mijzelf). Voorafgaand aan presentatieronde had ik dit onderdeel te minimaal voorbereid. Laat staan dat ik het goed had geoefend…

Binnenkort komt mijn e-book ‘What’s your P.O.I.N.T., dude?!’ uit. Hierin leer je stap voor stap hoe je een eenvoudige basis kunt leggen voor het verhaal van je business.

Maar laten we nu even naar de volgende stap gaan.

BODY

Statements kunnen een mooie basis vormen in je marketing. Op social media bijvoorbeeld kun je statements verwerken in je teksten en verhalen. Maar in gesprekken speelt iets anders mee. 93% van al onze communicatie is non-verbaal. Statements maken is één, maar als je lijf iets anders zegt, claim je die senioriteit niet. Je BODY werkt mee op 3 levels:

  1. Je BODY als communicatietool: Hoe ga je zorgen dat je lichaamstaal de inhoud van wat je zegt ondersteunt? Nou, vooral door jezelf goed te ‘framen’. Daarmee bedoel ik dat je een krachtige houding aanneemt. Let bewust op deze aandachtspunten:Zet beide voeten stevig op de grond, houd je rug recht, schouders recht maar ontspannen (niet laten hangen), neus naar voren (niet in de lucht!), kijk mensen in hun ogen aan, lach, ontspan je voorhoofd, ontspan je armen.
  2. Je BODY als tool om te connecten met je inner power: Niet alleen kom je zo krachtiger over bij je gesprekspartner, ook zelf zal je merken dat framen een manier is om jezelf een boost te geven. Je maakt gericht contact met je lijf, zorgt ervoor dat je uit je hoofd gaat en dat je verhaal vanzelf in ‘flow’ komt. Je kunt je lichaam dus als tool inzetten om contact te maken met je inner powerShine, baby!!
  3. Je BODY als signaleerder: je lijf geeft aan wanneer je het liefst wil wegrennen in plaats van daar te staan en te shinen. Zenuwen, misselijkheid, buikpijn, brok in de keel. Je lijf geeft een signaal af. Personal Developmentgoeroe Mel Robbins zegt hierover: Het signaal in je lichaam blijft. Herprogrammeer je brein door dan tegen jezelf te zeggen: wauw, dit is TE GEK, ik heb er zin in! Zo creëer je een nieuwe associatie bij dat gevoel dat je in je lichaam ervaart.

 

“Courage is being scared to death, but saddling up anyway.” – John Wayne

 

COURAGE

Ik was laatst en online cursus aan het volgen. De trainer zei hier iets wat mij bijbleef: je kunt eeuwig wachten op zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is onberekenbare kwaliteit die komt en gaat. Sterker nog, zelfvertrouwen is het resultaat van ‘doen’. De eerste keer dat je gaat schaatsen, sta je ook nog te wiebelen en is het spannend. Hoe vaker je het doet, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt. Dus vergeet CONFIDENCE, vaar op COURAGE.

Heb de moed om door alle bescheidenheid (en vooral door je onzekerheden) heen te banjeren, dan zal je gaandeweg merken dat je in grotere mate eigenaar wordt van jouw senioriteit. Mocht je dan even overvallen worden door benauwdheid, twijfel, of onzekerheid, lach naar jezelf en neem het niet te serieus.

Weten wie je bent en wat jij te bieden hebt, is de basis voor het uitdragen van jouw missie in dit leven. Durf te connecten met jouw kracht, zonder die te vergelijken met een ander. Jij bent jij. En dat mag je laten zien. Wees moedig. Door alle angsten heen. Ja, je bescheidenheid maakt je een mooi mens, een mens dat zichzelf niet zomaar overschreeuwt. Maar don’t worry, die pracht raak je niet kwijt door trots te zijn op jezelf.

TOEDELS!!!

 

Michelle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu