Branding *slash* Merkstrategie

“Iedere ondernemer, hoe klein ook, heeft de potentie om een merk te zijn. De vraag is… heb je het lef om als dertiende uit het dozijn te stappen en te laten zien wie jij bent?”

Heel vaak denken ondernemers dat een merk gemaakt wordt door een logo of een huisstijl. Op zich niet zo gek, want vroeger brandmerkten we vee visueel: een unieke stempel in het vacht. Het échte werk, de merkstrategie, gebeurt eigenlijk in een fase daarvoor: de fase waarin je vragen stelt. Vragen die leiden tot de antwoorden die de kaders scheppen voor jouw merk en je merkverhaal.

Jouw merkstrategie en merkverhaal

Want ehm… wie ben jij nou eigenlijk als merk (ja, je kunt hier ‘ondernemer’ lezen)? Waarom doe je wat je doet? Hoe breng jij een positieve verandering bij jouw doelgroep? En wie is die doelgroep? Wat is jouw toegevoegde waarde dan? Nog belangrijker… hoe laat jij je klant voelen? En hoe maak jij je beloftes in praktijk waar?

Ik geloof dat ‘t het allerbelangrijkst is om niet ‘gewoon’ jezelf te zijn als ondernemer: er is niks gewoons aan jou. Be yourself… and then some! 

Why not show your awesomeness?!

Een merkgids als resultaat

Een goede branding of merkstrategie geeft de richting voor de uitwerking in je marketing. Je legt dit vast in een merkgids (brand guide) en kunt het dan als kompas gebruiken wanneer je:

  • Een grafisch ontwerper of tekstschrijver een briefing geeft
  • nieuwe medewerkers krijgt en ze meteen het juiste gevoel wilt meegeven
  • partners (denk aan retailers) wilt vertellen over je merk

Als copywriter a.k.a. tekstschrijver heb ik de afgelopen heel-veel-jaren duizenden teksten voor merken in de fashion (mode), beauty, travel en food geschreven. Lifestyle dus. Lifestyle-merken snappen heel goed dat een verhaal begint met een sterke merkstrategie en een merkgids. Eerst de basis, dan de uitwerking. En ja, die merkgids is dynamisch, want jij als onderneming bent dat ook.

Merken bouwen vind ik echt geweldig. Ik geloof dat ondernemers die hun ware ik laten zien, klanten voor het leven krijgen. Als jij het lef hebt om je personality te laten zien, geef me even een belletje of mail me.

Menu